Sök:

Sökresultat:

186 Uppsatser om Grundläggande taluppfattning - Sida 1 av 13

Taluppfattningens betydelse för matematikutveckling : En studie om elevers taluppfattning

Taluppfattning a?r betydelsefullt fo?r att elever ska fo?rsta? tal och tals relationer. Ett av skolans viktigaste uppdrag a?r bland annat att utveckla god taluppfattning hos eleven. Forskning har visat att tidig utveckling av taluppfattning bidrar till god prestation i matematik.

Undervisning i taluppfattning i grundsÀrskolan

I denna studie undersöker jag hur fem pedagoger i sÀrskolan anser att de undervisar i taluppfattning om de naturliga talen i matematik. För att fÄ svar pÄ detta har jag intervjuat fem pedagoger som arbetar i sÀrskolan. Det jag kom fram till Àr att man inte anvÀnder sig av nÄgon speciell metod i sÀrskolan för att nÄ eleverna lÀttare. Genom individualisering utgÄr man ifrÄn elevens behov och kunskaper. Det som Àr den stora skillnaden Àr att de eleverna i sÀrskolan behöver ha lÀngre tid pÄ sig för att lÀra sig taluppfattning.

Taluppfattning i förskolan

Syftet med vÄrt arbete Àr att undersöka hur pedagogerna i tvÄ förskolor arbetar med taluppfattning och hur de synliggör och utvecklar denna. Vi vill ocksÄ pÄvisa pedagogernas egen syn pÄ eventuella fortbildningsbehov i detta sammanhang. Vi syftar ocksÄ till att ta reda pÄ hur barnen visar en sÀker taluppfattning.Som metod valde vi att anvÀnda oss av strukturerade intervjuer till pedagogerna och till barnen anvÀnde vi oss av observationer.Resultatet visar att pedagogerna arbetar med taluppfattningen i förskolorna bland annat i samband med fruktstunder och dukning. För att utveckla barnens taluppfattning planeras samlingar dÄ pedagogerna sÀrskilt uppmÀrksammar matematiken. Detta görs Àven vid den fria leken.

Kan ett konkret arbetssÀtt inom matematiken förbÀttra elevers taluppfattning? : en studie av lÀrares syn pÄ att arbeta konkret inom matematiken

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka hur lÀrare ser pÄ det konkreta arbetets betydelse för elevers taluppfattning i Ärskurs 1, samt att undersöka om det finns nÄgon skillnad i elevernas taluppfattning i tvÄ klasser som arbetat olika mycket konkret inom matematiken den första tiden i grundskolan. Den metod som anvÀnts Àr kvalitativa intervjuer, samt en undersökning av elevers taluppfattning i tvÄ olika klasser. Intervjuerna visade att samtliga intervjuade lÀrare anvÀnde sig av konkret arbete för att eleverna ska fÄ en god taluppfattning. Undersökningen i klasserna visade att den klass som arbetat mindre konkret inom matematiken presterade bÀttre pÄ den skriftliga diagnosen, medan elever frÄn bÄda klasserna förklarade pÄ ett bra sÀtt med hjÀlp av ett material hur de löser en uppgift. En slutsats som dragits av denna undersökning Àr att elever kan lÀra pÄ olika sÀtt, och att lÀrare tycker att det konkreta arbetet i matematik Àr viktigt för att ge eleverna en god taluppfattning..

Klassrumsaktiviteter för att utveckla och befÀsta elevers taluppfattning under grundskolans Är 1-3

Studien syftar till att fĂ„ grundlĂ€ggande kunskaper om hur barn lĂ€r med alla sinnen och vilka faktorer litteraturen pekar pĂ„ för att utveckla och befĂ€sta elevernas taluppfattning. Den teoretiska delen behandlar tvĂ„ omrĂ„den; inlĂ€rningsstilar dĂ€r fyra grundtyper beskrivs och en litteraturstudie dĂ€r det framkommer vilka begrepp som Ă€r viktiga för att fĂ„ den förförstĂ„else som krĂ€vs lĂ€ngre upp i Ă„rskurserna.I resultatdelen finns 10 olika lektionsförslag som utvecklar och befĂ€ster barns kunskaper om taluppfattning. Övningarna har jag provat i olika barngrupper för att kunna ta till mig de oförutsedda saker som kunde hĂ€nda under lektionen. Till varje lektionsförslag finns anvisningar vad respektive övning trĂ€nar och vilka lĂ€rstilar den vĂ€nder sig till.Det Ă€r mĂ„ngfalden som leder fram till att eleverna erhĂ„ller en stabil taluppfattning..

Multiplikation och taluppfattning : En lÀromedelsanalys av hur framstÀllning och strukturering av multiplikation kan pÄverka elevers taluppfattning.

Flera undersökningar har visat att svenska elevers kunskaper inom omrÄdena taluppfattning och aritmetik har blivit sÀmre. I denna uppsats stÄr dÀrför taluppfattning, med multiplikation som utgÄngspunkt, i fokus. Syftet med det hÀr arbetet har varit att analysera hur olika lÀromedels framstÀllning av rÀknesÀttet multiplikation samt strukturering av inlÀrningen av de grundlÀggande multiplikationskombinationerna kan pÄverka elevers möjlighet att utveckla god taluppfattning. För att svara pÄ vÄrt syfte har vi gjort en lÀromedelsanalys av fem olika lÀromedel i matematik, avsedda för Äk 1-3. Resultatet pekar pÄ att nÄgra av de analyserade lÀromedlen framstÀller multiplikation pÄ ett begrÀnsat sÀtt vilket kan antas ha negativ inverkan pÄ elevers möjlighet att utveckla förstÄelse för rÀknesÀttet multiplikation och dÀrmed ocksÄ pÄ taluppfattningen.

Taluppfattning : Analys av metoder och material i en montessoriskola

Syftet med arbetet Àr att illustrera och utvÀrdera vilken betydelse undervisningen, vid en montessoriskola, har för utvecklingen av en god taluppfattning. Studien fokuserar pÄ de naturliga talen frÄn 0-20. Jag Àr montessorilÀrare och arbetar i en montessoriskola. DÀrför var det intressant att studera undervisningen pÄ en montessoriskola. Den nationella lÀroplanen i Sverige, montessorimetoden och forskning om taluppfattning studeras.

FÖRSKOLEBARNS TALUPPFATTNING : Studie av 15 barn frĂ„n 3 till 5 Ă„r med fokus pĂ„ antal

Tanken med detta arbete Àr att ta reda pÄ förskolebarns kunskaper om taluppfattning med fokus pÄ antal. Studien genomfördes i en förskola i Mellansverige med 15 barn frÄn 3-5 Är för att se skillnaden i taluppfattning mellan dessa Äldersgrupper men Àven mellan jÀmnÄriga. Vidare ville jag genom observation ta reda pÄ vilka aktiviteter som görs i förskolan för att kunna utveckla barnens förstÄelse och tÀnkandet inom taluppfattning. Resultatet av intervjun visar att barnen har stor förmÄga och förstÄelse kring klassificering och sortering oavsett Älder. Men 14 av de 15 barnen förstod inte antalskonservation.

Barns taluppfattning i förskolan

I studien har jag spelat ett brÀdspel med förskolebarn i Äldrarna tre till fem Är för att ta reda pÄ hur utvecklad deras taluppfattning Àr. Resultatet av studien visar att kompetenserna Àr oberoende av Älder och antalsuppfattningen Àr olika utvecklad för olika barn. För att komplettera studien intervjuades pedagogerna pÄ avdelningen angÄende deras syn pÄ matematik i förskolan och om de arbetar aktivt med antalsuppfattning. Till svar fick jag att de stÀndigt arbetar med matematik och antalsuppfattning, bÄde i styrda aktiviteter och spontant i vardagen..

Taluppfattning : En undersökning av elevers förstÄelse av decimaltal

I detta examensarbete har jag studerat hur elever i Är 6 tÀnker vid decimalform inom taluppfattningens omrÄde. Begreppet taluppfattning Àr ett mycket brett omrÄde dÀr det dessutom finns mÄnga olika uppfattningar om vad som ingÄr i begreppet. DÀrför har jag fokuserat mitt arbete pÄ övergÄngen frÄn heltal till decimaltal. Syftet med undersökningen Àr att belysa vikten av att lÀrare har goda matematiska och metodiska kunskaper, hur elever utvecklar sin taluppfattning och förhoppningsvis ge lite tips och idéer som kan anvÀndas i undervisningen med elever. Studien omfattar en litteraturgenomgÄng som behandlar begreppet taluppfattning dÀr jag delat upp kapitlet i tre underrubriker: Vad innebÀr det att elever har en grundlÀggande taluppfattning? Hur utvecklar elever en god taluppfattning? Vilka speciella svÄrigheter finns vid övergÄngen frÄn heltal till decimaltal? Under metoddelen skriver jag om hur pilot- och huvudundersökningen gjordes innan lÀsaren fÄr ta del av undersökningarnas resultat.

Utveckling av taluppfattning i Ärskurs 1-2 : en lÀromedelsanalys

Taluppfattning Àr grundlÀggande för all matematisk utveckling. I denna rapport har vi valt att analysera tvÄ olika lÀromedel i matematik för Ärskurs 1 och 2. Syftet med rapporten var att undersöka hur taluppfattning hanteras i de bÄda lÀromedlen samt vilka kognitiva nivÄer (grundat pÄ Blooms taxonomi) som stimuleras. Vi hade Àven för avsikt att undersöka omfattningen av konkretisering i de analyserade lÀromedlen. En del av vÄrt syfte var Àven att jÀmföra dessa tvÄ för att ta reda pÄ om det förekommer skillnader/likheter lÀromedlen emellan.

Taluppfattningens betydelse i matematiken : Undervisning och bedömning av taluppfattning och skriftliga rÀknemetoder ur ett lÀrarperspektiv

Syftet med studien Àr att bidra till ökad förstÄelse av och fördjupad kunskap om taluppfattningens och skriftliga rÀknemetoders betydelse för hinder i elevers matematikutveckling, sÀrskilt avseende addition och subtraktion, samt undersöka hur lÀrare arbetar med dessa omrÄden för att förebygga och möta hinder för matematikutveckling.Elevers matematikkunskaper sjunker och pÄ senare Är har brister i taluppfattning uppmÀrksammats som en möjlig orsak. Denna studie med kvalitativ ansats har intervjuer och skriftliga dokument som datainsamlingsmetod. Hur uppfattar nio lÀrare som undervisar i Är 1-6 nödvÀndiga kunskaper i taluppfattning för att hantera skriftliga rÀknemetoder i addition och subtraktion och vilka förklaringar till brister lyfter de. Vilka verktyg anvÀnds för att fÄ kÀnnedom om elevers kunskaper i matematik vad gÀller taluppfattning och skriftliga rÀknemetoder?Av resultatet av studien framkommer att det finns variationer i uppfattningar om nödvÀndiga kunskaper och undervisning om taluppfattning och skriftliga rÀknemetoder.

Matematik pÄ ett lustfyllt sÀtt i meningsfulla sammanhang : - Hur pedagoger i förskola och förskoleklass kan arbeta med grundlÀggande taluppfattning

                    Syftet med undersökningen Àr att ta reda pÄ hur pedagoger i förskola och förskoleklass kan arbeta för att göra barns lÀrande kring grundlÀggande taluppfattning lustfyllt i meningsfulla sammanhang. Undersökningen bygger pÄ kvalitativa intervjuer med tre förskollÀrare och tvÄ matematikutvecklare. Vi anvÀnde oss av semistrukturerade frÄgor. Av resultaten framgÄr att pedagogerna har en medveten och strukturerad planering dÀr barnen utmanas pÄ rÀtt nivÄ. Pedagogerna bÄde vÀcker intresse för matematik och tar tillvara pÄ barnens egna idéer. Det gör att barnens grundlÀggande taluppfattning stÀrks pÄ ett lustfyllt och meningsfullt sÀtt och barnen utvecklar lust att lÀra och tillit till sin egen förmÄga. Slutsatserna av undersökningen Àr att dialogen mellan pedagog och barn Àr mycket betydelsefull.

Att gÄ hem pÄ riktigt

Syftet med studien Àr att bidra till ökad förstÄelse av och fördjupad kunskap om taluppfattningens och skriftliga rÀknemetoders betydelse för hinder i elevers matematikutveckling, sÀrskilt avseende addition och subtraktion, samt undersöka hur lÀrare arbetar med dessa omrÄden för att förebygga och möta hinder för matematikutveckling.Elevers matematikkunskaper sjunker och pÄ senare Är har brister i taluppfattning uppmÀrksammats som en möjlig orsak. Denna studie med kvalitativ ansats har intervjuer och skriftliga dokument som datainsamlingsmetod. Hur uppfattar nio lÀrare som undervisar i Är 1-6 nödvÀndiga kunskaper i taluppfattning för att hantera skriftliga rÀknemetoder i addition och subtraktion och vilka förklaringar till brister lyfter de. Vilka verktyg anvÀnds för att fÄ kÀnnedom om elevers kunskaper i matematik vad gÀller taluppfattning och skriftliga rÀknemetoder?Av resultatet av studien framkommer att det finns variationer i uppfattningar om nödvÀndiga kunskaper och undervisning om taluppfattning och skriftliga rÀknemetoder.

Matte pÄ burk : En studie om hur förskollÀrare vÀcker, stimulerar och utmanar talbegreppens olika funktioner hos barn i förskolan

GrundlÀggande taluppfattning Àr en viktig utgÄngspunkt i barns matematiska utveckling. Syftet med studien var dÀrför att ta reda pÄ hur förskollÀrare arbetar med materialet Matte pÄ burk för att vÀcka, stimulera och utmana barns utveckling och förstÄelse för tal. Genom kvalitativa intervjuer med tre förskollÀrare samt observationer av samlingar dÀr man anvÀnder Matte pÄ burk kom jag fram till att materialet Matte pÄ burk vÀcker, stimulerar och utmanar barnens grundlÀggande taluppfattning under förutsÀttning att förskollÀrarna kan göra samlingarna med Matte pÄ burk till erfarenheter av tal för barnen. En förutsÀttning för detta Àr att förskollÀrarna lyckas förena lek, socialt samspel och utforskande. Barns erövrande av taluppfattning krÀver medvetna förskollÀrare som fÄr möjlighet till kompetensutveckling i matematik och matematikdidaktik för att kunna utmana barnen i deras upptÀckande av tal..

1 NĂ€sta sida ->